ATI Mobility Radeon HD 5650 ekran kartı incelemesi
DirectX 11 geliyor.
Radeon HD 4650'nin ortaya çıkıp rakibi Nvidia'yı alt etmesinin üzerinden daha bir sene geçmedi ki ATI yine atağını yapıyor ve bu sefer kullanıcılarına 4650'nin varisi olan Mobility Radeon HD 5650'yi sunuyor ki DirectX 11'i destekleyen ilk laptop ekran kartı ta kendisi. Bu yeni ekran kartını özellikle oyun alanında rakiplerinin arasında nerede yer bulduğunu belirleyecek şekilde test ettik.
Almanya marketinde genelde yeni çıkan donanım ürünleri yer bulmazlar. Ancak bu sefer bu kaide bozuluyor. ATI'nin yeni ekran kartı teknolojisi ürünü alman firması Deviltech, tarafından Fire DTX adlı ürüne dahil ediliyor ki bu ürün 15.6inçlik bir oyun notebooku ve oyun oynamak isteyen müşterileri mutlu etmek için bu yeni ekran kartına, Intel Core i7 işlemciye (920XM Extreme'e kadar mümkün ?!; ayrıca opsiyonel olarak Core i5 de olabilir), ATI'nin yeni Mobility Radeon HD 5650 ekran kartına, 8 GB'a kadar DDR3 RAM'e, ve hızlı bir sabit diske ya da 640 GB kapasiteli SSDye sahip bu son model ürün ile oyuncuların heveslerini daha da arttırıyor.
Fiyatı ise gerçekten ilginç. i7-720QM işlemciye, HD5650 ekran kartına, 4GB DDR3 RAMe, ve 320GB kapasiteli hızlı bir sabit diske sahip bu ürünün fiyatı sadece 1000 euro. Ürünün çıkış tarihi ise daha önce de beklendiği gibi 29 aralık 2009. Aynı durum Intel Core i5 işlemciye sahip versiyon için de geçerli ki bu ürünün çıkış tarihi ocak başı gibi gözüküyor. HD 5650 şu an resmi olarak çıkmış değil ve söylentilere göre çıkışı Las Vegastaki CES fuarında(tüketici elektronik şovu) olacamış. Yani ATI ve Intel'in pazara yeterli sayıda ürün sunup sunmayacağını ve bu ürünlerin satılıp satılmaycağını görmek için daha zamanımız var. Bu laptopın incelemesini de çok geçmeden yapacağız.is mentioned as expected date of delivery. The same is true for the configuratio
Top 10
» Top 10 Multimedia Notebook listesi
» Top 10 oyun notebooku
» Top 10 bütçeye uygun Ofis/İş Notebook Listesi
» Top 10 Premium Ofis/İş notebookları
» Top 10 Çalışma istasyonu laptopları
» Top 10 Subnotebook listesi
» Top 10 Ultrabooklar
» En iyi 10 dönüştürülebilir modeli
» Seçimi en iyi 10 tablet
» Notebookcheck Top 10 Windows Tabletleri
» Top 10 Subnotebook listesi
» NotebookCheck tarafından incelenen en iyi Notebook ekranları
» Notebookcheck'in 500 Euro altındaki en iyi 10 Notebook listesi
» NotebookCheck tarafından seçilen 300 Euro altındaki en iyi 10 Notebook
» Notebookcheck'in 500 Euro altındaki en iyi 10 Notebook listesi
» Notebookcheck'in Top 10 akıllı telefon listesi
» Notebookcheck'in Top 10 hafif oyun notebookları
İlk olarak parçanın hangi tür RAM içerdiğini tam anlayamadık çünkü Deviltech GDDR3 RAM'den bahsederken ATI sistem kontrolü DDR3'ten bahsediyor ve GPU-Z ise GDDR3 VRAM'den bahsediyor.
En sonunda Fire DTX'in ışığı altında gerçeğe ulatık. HD 5650'yi işlemcisinden başlayarak adım adım inceledik ve hemen yanında hafıza modülünü bulduk. Eğer etiketi okuyabilirseniz tüm sırrı çözebiliyorsunuz. Bir büyüteç yardımı ile etikette Hynix imzalı "5TQ1 G63BFR" yazdığını okuyabildik ki kısa bir Google araştırması sonucunda RAM tipinin DDR3 olduğunu keşfettik. RAM'in çeşidi bu incelememizde önem taşıyor çünkü bilindiği üzere GDDR3 modülleri ATI Mobility Radeon serisinde performans artışını sağlayabiliyor.
Benchmarklar
Daha önce de belirttiğimiz gibi HD 5650 ekran kartının özellikle oyun performansını merak ediyoruz. Ancak daha önce Futuremark'ın 3D Mark benchmarkları ile ilk sınıflandırmamızı yapmak istiyoruz.
İlk olarak çok kullanılan 3D Mark 2006 ile başlayalım. Incelemeye alınmış Fire DTX 1280x1024 çözünürlüğünde iyi bir 7076 puan topladı. Bu skor ile ATI Mobility Radeon HD 4650 ya da 4670 içeren diğer tüm laptoplardan daha fazla puan topluyor. Ancak Nvidia'nın GTS 250M ekran kartından küçük bir farkla geride kaldı. Gerçi bu ekran kartı genelde daha büyük notebookların içinde bulunuyor.
Yine Futuremark'tan güncellenmiş 3D Mark Vantage testi sayesinde ürünümüzü biraz daha fazla sınıflandırabiliyoruz. Sonuçlar çok da değişik çıkmadığı için incelenmiş laptopların sırası da çok değişmişyor. ATI HD 5650 bu testten 3450 puan elde ederek Nvidia GTS 250'yi içeren MSI GT640'ı geçiyor. Uygulamalı testimiz sayesinde kimin daha iyi olduğun birazdan göreceğiz.
Oyun Performansı
Bu bölümde ATI 5650'li Fire DTX'i yeni ve eski oyunlarla test ettik. Testlerimizi ya oyunların içindeki benchmarklar ile ya da her oyunda belirli aşamaları oynayarak yaptık.
GTA IV
Çıkış tarihi sırasında Grand Theft Auto 4'ü laptoplarda oynamanın imkansız olacağı düşünülüyordu, en azından kabul edilebilir grafik seviyelerinde. Hem işlemcilerin hem de ekran kartlarının performansı yeterli kalmıyordu. Ne var ki i7 işlemcilerin piyasaya çıkmasıyla ki bu sayede yüksek saat hızları ve çoklu çekirdek mimarisi ulaşılması zor bir durum olmaktan çıkınca orta sınıf laptoplar bile GTA IV'ü bir seviyeye kadar kaldırabiliyor.
Biz oyunu içindeki entegre benchmark testi ile test ettik ki bu test Liberty City'nin sokaklarındaki bir kovalamayı konu alıyor. Ortalama detay seviyesinde (bakış 21/100, detay 10/100, araç 50/100, gölge 8/16) ve 1024x768 çözünürlüğünde Fire DTX ortalama 42.7 fps ile çalıştı. Bu sayılar oyunun yeterli seviyede akıcı olduğunun bir kanıtı. Eğer grafik seviyesini yükseltirseniz elde ettiğiniz performans 30 fpsnin altına düşüyor.Bu koşullar altında oyun oynamanızı tavsiye etmiyoruz. Testin sonunda tazeleme hızının sabit kalması bir artı olarak sayılır.
Yani HD 5650'nin açıkça ATI HD 4650,'den daha kuvvetli olduğunu görebiliyoruz ki bu ürün ortalama detay seviyesinde ancak 29 fps ye ulaşabilrdi. Nvidia'nın GTX 260 'ı ise 48 fps ile testi 5650'nin önünde bitirdi.
GTA IV - Grand Theft Auto | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1280x1024 | high | 24.8 fps | |
1024x768 | medium | 42.7 fps | |
800x600 | low | 48.2 fps |
FEAR 2
Bir sonraki testimizi ise Fear oyunu ile oyunun tekli oyuncu versiyonunun ilk aşamasını baz alarak yaptık.
Sonuçlar görmeye değerdi. En yüksek detay seviyesinde ve 1280x1024 çözünürlüğünde bile HD5650 58 fps ile mükemmel bir başarı gösterdi. Bu performansı ile HD 4650 'li mySN MG6 'yi(47 fps), HD 4670 'li Dell Studio XPS 16 'yı ve Acer 8935G 'yi geçiyor(52 fps herbiri). Bu testte ise GTS 250M 'li Toshiba X500 ( GDDR5li!) 51 fps ile ve yien aynı ekran kartlı MSI GT740 44 fps ile açık bir şekilde geride kalıyor. Ancak GTX 260M ekran kartına sahip Asus G60VX 64 fps ile üstünlüğünü belirtiyor.
F.E.A.R. 2 | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1280x1024 | high, all on, 4xAA, biliniarAF | 58.2 fps | |
1024x768 | medium, all on, 2xAA, biliniarAF | 91.7 fps | |
800x600 | minimum, all off, 0xAA, biliniarAF | 197.2 fps |
Racedriver GRID
Performans testimizde Racedriver GRID oyununa yer vermesek ayıp olurdu. Her zamanki gibi yine demo versiyonunu kullandık ve bir turu kaydettik.
The average picture rate of 43.3 fps at high settings for the ATI 5650 1280x1024, yüksek Detay seviyesi ve 4xAA koşullarında(yüksek seviye) ortalama 43.3 fps ile akıcı bir oyun vaadetti. Sonuçlar tazeleme hızının aşşağı yukaarı sabit kaldığını gösteriyor.
Peki diğer sistemler bu testten ne sonuçlar elde ettiler? ATI 4650'ye sahip ürünler arasında HP Pavilion dv6 33 fps sonucunu alırken mySN MG6 46 fpsye ulaştı. Ve yine GTX 260M ekran kartıyla Asus G71GX 53 fps ile ipi en önde göğüsledi. Nvidia'nın orta sınıf çiplerine sahip 9600M GT, GT 130M,230M,240M ürünleri ise 20-30 fps arasında dolaştı ve başarılı olamadı.
Racedriver: GRID | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1280x1024 | , 2xXMSAAAA | 43.4 fps | |
1024x768 | , 0xAA | 82.8 fps | |
800x600 | , 0xAA, 0xAF | 168.8 fps |
Call of Duty 4
Call of Duty serisinin 6. oyunu çıkmış olsa bile ki kendisinin testini biraz aşşağıda yaptık, Call of Duty 4 hala en popüler oyunlardan biri sayılır. Oyuna entegre edilmiş benchmark testi olmadığı için biz de yine tekli oyunun ilk aşamasını kaydettik.
HD 5650'li Fire DTX ortalama 76 fps ile başarılı oldu ancak yüksek kalite seçenekleri işin içine dahil olduğunda(1280x1024, 4xAA) tazeleme hızı ortalama 37.3 fpsye düşüyor. Fraps protokolü sayesinde tazeleme hızı bazen 30 fpsnin altına da inebiliyor ki bu düşüş fark edilecek kadar büyük. Bu yüzden internet üzerinden rakiplerinizle kapışırken avantaj kaybına uğramamanız için grafik seçeneklerini düşürmenizi tavsiye ederiz.
Diğer ürünlerle karşılaştırıldığınad ATI 5650'li Fire DTX ilk zayıf noktasını belli ediyor. Bu ekran kartının atası olan HD 4650'ye sahip Asus M60VP bile 51 fps lik bir performans gösteriyor. Bu test sonucunda ürünümüz ancak GT 240M seviyesinde performans gösteriyor (Acer 5739G).
Call of Duty 4 - Modern Warfare | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1280x1024 | high, 4xAA | 37.3 fps | |
1024x768 | med, 0xAA | 76.4 fps | |
800x600 | low, 0xAA | 204.3 fps |
World in Conflict
Artık eskimiş bir oyun olmasına rağmen World in Conflict hala oyun laptoplarını dize getirebiliyor. Bu testimizde ise oyunun içindeki entegre benchmark testini kullandık ve fraps ile kaydettik.
1024x768 çözünürlüğünde ve ortalama detay seviyesinde(dx9) HD5650 95.1 fps ile iyi bir sonuç elde etti. Tazeleme hızı yüksek detay seviyesinde ve DirectX 10 yardımıyla açık bir şekilde daha düşüktü ancak yine de akıcı bir oynanışa engel olmadı. Testin bu bölümünden de ortalama 44.7 fps ile çıktı HD5650. Ancak değerlerin gelişimi sırasında bazen 30 fpsnin altına inildiğini farkediyoruz. Gerçi WiC bir strateji oyunu olduğu için çok yüksek tazeleme oranlarına ihtiyaç duymuyorsunuz ve bu durum gözardı edilebilir.
ATI HD 5650 en yüksek ayarlarda 45 fps sonucunu alarak bu oyunda en iddialı ekran kartlarından biri olduğunu gösterdi ATI HD 4850 ye sahip MSI GT725 46 fps sonucunu alırken GTX 260M 'ye sahip mySN XMG5 ise 42 fps ile HD 5650'ye yakın sonuçlar aldı.
World in Conflict - Benchmark | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1024x768 | High, 2xAA, 2xAF | 44.6 fps | |
1024x768 | Medium, 0xAA, 0xAF | 95.1 fps |
Crysis
Crysis oyunu artık ekran kartları için zorunlu bir test haline dönüştü ki 2007 yılında çıktığında zamanın oyun notebooklarını ne yapacağını bilemez hale getirmişti. Gerçi o zamandan bu yana donanım standartları çok yükseldi ve bugün orta sınıf bir multimedya notebooku bile uygun bir sistem ile bu oyunla başa çıkabilir. Biz bu test dahilinde oyunun entegre ekran kartı benchmarkını kullandık ki bu test de diğerleri gibi tekli oyunun ilk aşamasından bir kesit içeriyor. Fraps her zamanki gibi tazeleme hızını ölçtü. .
1024x768 çözünürlüğünde ve ortalama grafik ayarlarında HD5650 57 fps ortalaması ile iyi bir skor elde etti. Ancak detay seviyesi yüksek yapılınca fps bir anda 30un altına düşüyor. FPS diyagramı 30 civarında sabit bir şekilde seyir edildiğini belirtiyor. Sonuçlar akıcı bir oyun vaadetse bile kimi efektleri görmeniz için ayarları biraz düşürmenizi tavsiye ederiz.
Peki bu ürünün rakipleriyle karşılaştırması ne vaziyette? 5650 atası 4650'ye açıkça fark atıyor ki 4650'nin aldığı sonuçlar test sistemine göre yüksek ayarlarda 26 ila 29 fps arasında. HD 4670'e sahip MSI EX625 Fire DTX ile aynı performansı gösteriyor. Geforce GTX 260M ise 30 ila 40 fps arasında aldığı sonuçlar ile daha iyi olduğunu kanıtlıyor bu alanda.
Crysis - GPU Benchmark | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1024x768 | High | 28.9 fps | |
1024x768 | Medium, 0xAA, 0xAF | 57.1 fps | |
1024x768 | Low, 0xAA, 0xAF | 92.9 fps |
The Sims 3
... ve hikaye devam ediyor. Başarılı serinin son oyunun kısmen zayıf bilisayarlarda bile oynanabileceği iddia ediliyor ancak daha iyi bir performans için orta halli donanıma sahip bir sisteme sahip olunması tavsiye edilir.
Fire DTX oyunun kaydedilmiş 7 dakikasından oluşan performans testini 1280x1024 çözünürlüğünde akıcı bir 132 fps ile tamamlıyor. Bazen biraz dalgalanma yaşansa bile tazeleme hızı hep oynanabilir seviyede kalıyor. Yine de kasabada gezerken biraz takılma hep söz konusu oluyor. Yine de bu durumun ekran kartının kusuru olmadığını söyleyebiliriz.
Gözlemlediğimiz bu sonuçlar bu oyunda elde edilmiş en iyi performans. T9900 işlemcili v GTX 280M SLI ekran kartlı Cyber-System QX18 (Clevo M980 NU) bile "ancak" 120 fpsye ulaşabildi. Bu yüzden bu durumda işlemcinin sınırlayıcı etken olduğunu söylemek mümkün.
Sims 3 | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1280x1024 | high / all on, high AA | 132.4 fps | |
1024x768 | med / all on | 239.8 fps | |
800x600 | low / off | 373.6 fps |
Anno 1404
Bu şehir-kurma oyununda her bir tazeleme oranı sayılmasa bile güçlü parçalara sahip bir sistem sayesinde çok güzel grafiklere ve etkileyici detay zenginliğine şahit olabiliyorsunuz bu oyun sayesinde. Bu durumda çok şiddetli takılmalara engel olmak için en azından orta sınıf bir ekran kartına sahip olmak lazım.
ATI HD 5650 ile oyunun demosunun bir kaç dakikasını oynadıktan sonra kolayca farkediyoruz ki bu ekran kartı üst sınıf bir ürün. 1280x1024 çözünürlüğünde ve çok yüksek grafik detay seviyesinde HD5650 43.7 fps ile iyi bir sonuç elde ediyor. Ancak sonuçlara bakarsanız oyun genelde 30 fps seyrinde giderken sadece kısa bir süre için daha yüksek değerler elde etmiş. Bunun sebebi olarak kullanılan değişik zoom seviyelerini sorumlu tutuyoruz.
Sonuçları benchmark veritabanımızda karşılaştırırsanız the HD5650 GTS 250M (Toshiba X500)'yi geçiyor ve GTX 260M 'li Asus G72GX 'in seviyesinde ulaşıyor HD 4650 20-30 fps sonuçları ile açık bir şekilde geride kalıyor.
Yine de oyun esnasında karşılaştığımız grafik hatalarını da gözardı etmemek lazım. Adalar üzerindeki siyah dokular eğlencemizi bozdu ve elde edilen performansa rağmen keyfimizi kaçırdı.
Anno 1404 | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1280x1024 | very high, 0AA, 4AF | 43.7 fps | |
1024x768 | low, 0AA, 0AF | 144.5 fps |
Far Cry 2
Far Cry 2 içindeki entegre benchmark testi ile performans karşılaştırması için iyi bir aday. Oyun laptoplarını hem en düşük hem de en yüksek detay seviyesinde test ettik. 1024x768 çözünürlüğünde ve yüksek detay seviyesinde DirectX10 'un yardımıyla Fire DTX 46.1 fps ile iyi bir sonuç elde etti.
Karşılaştırma yapmak gerekirse de ATI HD 4670'li Acer 8935G 42 fps sonucuna ulaşırken Nvidia's GT 240M,'li Acer 7738G 35 fps ile açık bir şekilde geride kaldı.
Far Cry 2 | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1024x768 | high DX10, 0xAA | 46.08 fps | |
640x480 | low DX9, 0xAA | 114 fps |
Need for speed - Shift
NFS-serisinin son oyunu özellikle gerçekçi sürüş özellikleri ile kendini geçtiğimiz yıllarda gördüğümüz oyunlardan farklı kılmak istiyor. İlk benchmark testimizde bile güçlü bir donanıma ihtiyacı olduğunu kolayca anladık. Tüm testlerimizde ekranın sağ tarafında beliren bir grafik hatası ile karşılaştık.
Ortalama grafik ayarlarında (1024x768,2xAA) 44 fps ile oyun gayet akıcı çalıştı. Oyunu 1280x024 çözünürlüğünde, yüksek detayda ve 4xAA koşullarında çalıştırmayı denediğimizde 30 fpsnin altına düştük. Ortalama 25.5 fps ile oyunu oynamak yine de mümkün olsa bile takılmalar yaşadığımızdan yarışlarda iyi sonuçlar almak zorlaşmıştı.
GTS 250M ile karşılaştırıldığında HD5650 burada da üstün. Ortalama grafik seçeneğinde MSI GT740 39 fpsye veand Acer 8940G 42 fpsye ulaşıyor. HD 4650 ise (Sony FW51) 30 fps ile açıkça geride kalıyor.
Need for Speed Shift | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1024x768 | all on/med, 2xAA, triliniarAF | 44.05 fps | |
800x600 | all off/low , 0xAA, triliniarAF | 67.3 fps |
Risen
Piranha Bytes'ın bu son oyunu güçlü sistemleri bile zorluyor. HD 5650 bile en yüksek sonuçları almasına rağmen yeteri kadar kuvvetli olamadığını gösterdi. Ortalama detay seviyesinde (1024x768, 2xAF) ortalama 37 fpsye ulaşıldı. Yüksek detay seviyesinde bu rakam 30-fps nin altına iniyor. Tazeleme oranı aynı kalsa bile yine de bu performans yetersiz kalıyor. Testimizi oyunun demo versiyonunun tekil oynama modunun ilk seviyesini oynayarak yaptık.
Ortalama 37 fps ile Fire DTX GTS 250M'li Acer 8940G ile aynı seviyede sayılır. Ancak GTX 260M'li Asus G60J 41 fps ile daha iyi bir performans sergiliyor. GT 230M/240M ve HD4650 gibi ekran kartları ise 20-30 fps lik sonuçlar ile yine açık bi şekilde geride kalıyor.
Risen | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1024x768 | all on/med, 2xAF | 37.02 fps | |
800x600 | all off/low, 0xAF | 83.2 fps |
CoD - Modern Warfare 2
Call of Duty serisinin bu son oyununu test etmeden de duramadık. Çoklu-oyunculu tarz oyunlara yönelik bu oyunda akıcı bir oynanabilirlik rakiplerinizle kapışmak için kilit noktalardan biri.
İlk tekli-oyun modu denememiz sevindirici sonuçlar verdi. Ortlama elde ettiğimiz 54.6 fps ve sabit kalan tazeleme oranı çoklu-oyunculu modda takılmalar yaşamanızı engelleyecek gibi.
Ancak çözünürlük seviyesini 1280x1024e çıkarttığınızda ve detay seviyesini yükselttiğinizde tazeleme oranı biraz düşüş yaşıyor ve 34.5 fps ye geriliyor. Yine de sorunsuz bir oyun vaadediyor.
Yine HD5650 55 fps ile GTS 250 'yi (MSI GT640, Acer 8940G, MSI GT740) geçiyor.
CoD Modern Warfare 2 | |||
Çözünülürlük | Ayarlar | Değer | |
1920x1080 | all on/max vsync off, textures extra, 4xAA | 35.7 fps | |
1024x768 | all on/med vsync off, normal textures, 2xAA | 54.6 fps | |
800x600 | all off/low vsync off, low textures, 0xAA | 155.1 fps |
DirectX 11
ATI Mobility Radeon HD 5650 DirectX11'i destekleyen ilk ekran kartı. Bu ,uyumlu oyunlarda daha fazla detay zenginliğine erişebileceğinizi gösteriyor. An itibariyle böyle oyunlar daha piyasada bulunmuyor ancak DX10'da olduğu gibi, hızlı bir artış söz konusu olacaktır. Gelişmiş seçeneklerin tadına varabilmek için yüksek çözünürlükte ve detay seviyesinde çalışan 2 oyunu test ettik: Colin McRae Dirt 2 ve Stalker: Call of Pripyat.
Colin McRae DIRT 2
Colin McRae serisinin bu son oyunu eylül 2009da piyasaya sunulduktan sonra hızla popülaritesini arttırdı. Oyunun içinde entegre benchmark testi olduğu için biz de laptop ekran kartlarını ölçmek için kendisinden yararlandık ve sonuçlarını da “laptop ekran kartlarının oyun listesi”nde yayınladık.
Testimizin sonuçları biraz kararsız çıktı. Ortalama kalite sevyesinde(1024x768, AA yok)ortalama 52.8 fps ye ulaşmış olsak bile bazen karşılaştığımız ağır canlı görüntüler bizi rahatsız etti. Eğer kalite seviyesini arttırırsanız değerler 30fpsnin altına düşüyor ve akıcı bir oyun oynamak imkansızlaşıyor.
Stalker: Call of Pripyat
Stalker serisinin bu üçüncü oyunu ile yine Çernobil civarındaki nükleer santrale geri dönüyorsunuz. Oyuncuyu beklyen bir çok görev ve tehlikeler de cabası. Stalker oyununun da içine entegre edilmiş özel bir benchmark testi var. Bu benchmarkın ışığında 4 değişik şartta(gündüz, gece, yağmur,...) ürünümüzü test ettik.
Senaryoya göre sonuçlar da çok değişkenlik gösterdi. Genel olarak akıcı bir oynanış garantisini düşük ya da ortalama grafik detay seviyesinde verebiliriz. Çözünürlüğü 1280x1024'e getirip detay seviyesini yüksek yapınca DX10 oyunu 30 fps civarında bir tazeleme oranında oynamanıza izin veriyor ki oynanabilirlik sınırı da 30 fpsdir. Bu durumda bir şeyi de kanıtlıyoruz ki performans çok düşük olduğu zaman DX11 in pek bir katkısı olmuyor.
Gördüğünüz resimler benchmark testlerimizdeki tazeleme oranını gösteriyor(gündüz). Diğer bütün oyunlarda olduğu gibi bu oyunda da istikrarlı bir performanstan bahsedebiliriz.
Sonuç
O zaman ATI'nin yeni ekran kartını nasıl sınıflandırabiliriz? Yapılan bir çok ölçüm dolayısıyla tam bir sonuç vermek çok zor, keza daha bir çok etken de göz önünde bulundurulmalı.
Testimizin sonuçlarına göre ATI Mobility Radeon HD 5650 yaklaşık Nvidia'nın GTS 250M ekran kartı ile aynı seviyede diyebiliriz, hatta belki biraz daha bile üstün. 3DMark testleri bunun tam zıttını iddia etse bile oyunlar bizim bu tezimizi doğruluyor. Bu oyunların bir çoğunda GTS 250M geride kalıyor, bazılarında ise aynı seviyede ya da çok az geride kalıyor. Bizim test ürünümüzün DDR3 RAM ile geldiğini göz önünde bulundurursak GDD3 RAM ile performansın çok artış gösterebileceğini açıkça söyleyebiliriz.
Genel olarak oyunlar sırasında sabit kalan tazeleme oranını sevdik çünkü bu ekran kartının atası olan HD 4650'de bu sorun ile karşılaşmıştık. Yine de bir kaç oyunda sorunlar sorunlar yaşadık ve Anno 1404 ve NFS-Shift oyununda grafik hataları ile karşılaştık.
HD 5650'nin en önemli özelliklerinden biri ise DirectX11 uyumluluğu. ATI'nin donanım ürünlerinin bu tesisat desteği sayesinde daha deetaylı yüzeylerin tadını çıkarabileceğini söyleyebiliriz. DirectX 11 az sayıda olsa bile Stalker: Call of Pripyat, Colin McRae DIRT 2 ya da Alien vs. Predator gibi oyunlarda destekleniyor. Gelecekte daha çok oyunun DX 11 i destekleyeceğini söyleyebiliriz. Ancak bu açıdan HD 5650 bizi hayal kırklığına uğrattı ki DIRT2 ve Stalker: CoP oyunlarında sadece düşük ve ortalama grafik detay seviyesinde akıcı bir oynanabilirliğe kavuşabildik. Asıl performansa şahit olmak istiyorsanız ya daha az gereksinimli oyunlar oynamalı ya da daha kuvvetli bir sisteme sahip olmalıyız..