Profesyoneller için grafik kartları
Ne yapabilirsiniz ve neye ihtiyacınız var
Bu yazımızda FireGL ve Quadro gibi Profesyonel grafik kartlarını inceleyeceğiz. Bu kartlar daha çok OpenGL tabanlı ve performans gerektiren profesyonel uygulamalar için olmazsa olmaz durumdalar.
OpenGL nedir?
OprnGL, Mivrosoft DirectX'e rakip olarak görülebilecek bir 3D Programlama arayüzü olarak tanımlanabilir. OpenGL ile kompleks 3D sahneler eş zamanlı üretilebilir ve görüntü üzerinde iyileştirmeler yapılabilir.
OpenGL'nin avantajlarına gelecek olur isek:
1. Sürücü desteği
Genelde iyi sürücüler grafik kartı üreticilerinden gelmekte. Özellikle mobil bilgisayarlarda sürücü desteği tüketici grafik kartları olarak tabir edilen GeForce ve Radeon için genelde notebook üreticilerine bırakılmakta.
2. Geliştirilebilir olması
Grafik kartı üreticileri arayüze daha fazla fonksiyon ekleyerek her zaman daha iyi bir performans sunma şansına sahipler. Bu sayede emülasyonlar kullanmak yerine bazı komutlar direk gerçekleştirilebilir (CAD alanı için özellikle önemli). Bu tür bir işlem; hız, stabilite ve fonksiyon çeşitliliği üzerinde büyük bir etkiye sahip.
3. Platform bağımlı olmama
OpenGL platform ve programlama dili bağımsızdır. Bu sayede farklı sistemler için kolayca uyarlanabilir. OpenGL örnek vermek gerekicek olursa MS Windows, MacOS, Linux ve Solaris sistemlerin bir parçasıdır.
Bu avantajlarından ötürü OpenGL, Windows altında başlıca profesyonel kullanım için tercih edilmekte. DirectX, oyun alanında dominant iken OpenGL bu alanda pek fazla söze sahip denemez. Oyun alanında OpenGL farklı oyun konsolları (XBOX 360, Playstation 2/3) ve MacOs oyunlarında kullanılmakta.
Profesyonel bır grafik kartı ile normal tüketici versiyonları arasındaki fark nedir?
Profesyonel kartlar prensipte donanım bakımında normal grafik kartları ile aynı performansa sahipler.(Farklar daha çok masaüstü versiyonlarında ortaya çıkmakta) Mobil FireGL V5700 için ATI Radeon HD3650 ile aynı diyebiliriz.
Temel fark ise kullanıma yönelik optimizasyon. Modifiye edilmiş Bios ve özel sürücülerle profesyonel kartlar OpenGL'de yüksek performans elde edilmesini sağlamakta. Bunun yanında bu kartlar OpenGL uygulamaları ile test edilmekte ve sertifikalandırılmakta.
Bu önlemlerden ötürü ise tüketici kartlarına oranla performans daha düşük olabilmekte. DirectX fonksiyonları yerinde duruyor olsada, modele bağlı olarak düşüşler olabilmekte. OpenGL kartlarının bir diğer avantajı ise üreticilerin sürekli sağlamış oldukları sürücü desteği.
profesyonel Grafik kartları | Tüketici Grafikkartları |
---|---|
OpenGL optimize edilmiş | DirectX optimize edilmiş |
nVidia Quadro | nVidia GeForce |
ATI FireGL/ FirePro | ATI Radeon |
Benchmarkliste
Model |
Bellek- türü |
Bellek- bus |
Bellek- büyüklüğü |
Cinebench R10 OpenGL |
SPEC View Performansı 10.0 (1280x1024) fps değerleri |
3D Mark `06 |
3D Mark Vantage P |
Referans Test |
|||||||
AMD ATI FirePro M7740 (Windows 7 mit Mobility Radeon HD Treibern 9.9 Beta) | GDDR 5 |
128 bit |
1024 MB |
6811 |
3DS Max 48,21 |
Catia 37,89 |
En Sight 46,72 |
Maya 186,59 |
ProEngeneer 45,11 |
Solid Works 104,55 |
UGS TC 33,66 |
UGS NX 48,90 |
12229 |
6701 |
|
nVidia Quadro FX 3700M |
GDDR 3 |
256 bit |
512 MB |
4481 |
3DS Max 25,54 |
Catia 31,96 |
En Sight 34,58 |
Maya 59,62 |
ProEngeneer 29,77 |
Solid Works 54,58 |
UGS TC 22,04 |
UGS NX 26,35 |
10847 |
5053 |
|
nVidia Quadro FX 3600M |
GDDR 3 |
256 bit |
512 MB |
6193 |
3DS Max 34,06 |
Catia 39,56 |
En Sight 30,77 |
Maya 59,63 |
ProEngeneer 37,69 |
Solid Works 56,96 |
UGS TC 19,22 |
UGS NX 19,85 |
8236 |
|
|
nVidia Quadro FX 770M |
GDDR 3 |
128 bit |
512 MB |
6180 |
3DS Max 33,06 |
Catia 40,10 |
En Sight 31,74 |
Maya 85,05 |
ProEngeneer 36,12 |
Solid Works 55,00 |
UGS TC 19,01 |
UGS NX 17,52 |
5363 |
|
|
nVidia FX 1700M | GDDR3 |
128 Bit |
512 MB |
6159 |
3DS Max 37,53 |
Catia 41,73 |
En Sight 37,04 |
Maya 59,80 |
ProEngeneer 38,74 |
Solid Works 49,25 |
UGS TC 20,40 |
UGS NX 22,28 |
6302 |
Dell Precision M4400 (PL) |
|
nVidia 9800 GTX |
GDDR 3 |
256 bit |
1024 MB |
5954 |
|
|
|
|
|
|
|
|
9952 |
4545 |
|
nVidia FX 1600M |
GDDR 3 |
128 bit |
512 MB |
5226 |
4798 |
|
|||||||||
AMD Fire GL V5700 |
GDDR 3 |
128 bit |
512 MB |
5049 |
3DS Max 32,40 |
Catia 30,16 |
En Sight 25,95 |
Maya 101,84 |
ProEngeneer 33,29 |
Solid Works 67,46 |
UGS TC 23,27 |
UGS NX 27,43 |
2150 |
1017 |
|
AMD HD 3650 |
GDDR 3 |
128 bit |
256 MB |
4556 |
3DS Max 11,45 |
Catia 11,31 |
En Sight 14,13 |
Maya 19,03 |
ProEngeneer 7,90 |
Solid Works 17,15 |
UGS TC 4,15 |
UGS NX 6,9 |
3872 |
|
|
nVidia FX 570M |
GDDR 3 |
128 bit |
256 MB |
4534 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3904 |
|
|
nVidia 9400M |
Shared (DDR3) |
- |
- |
4400 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2148 |
|
|
nVidia 9600 GT |
GDDR 3 |
128 bit |
512 MB |
3359 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3527 |
|
nVidia Quadro FX 370M |
GDDR 2 |
128 bit |
256 MB |
3031 |
3DS Max 11,45 |
Catia 16,79 |
En Sight 11,96 |
Maya 27,29 |
ProEngeneer 13,67 |
Solid Works 21,75 |
UGS TC 5,09 |
UGS NX 6,78 |
1595 |
|
|
nVidia Quadro NVS 160 |
GDDR 3 |
128 bit |
256 MB |
3006 |
|
|
|
|
|
|
|
2278 |
|
||
nVidia 9600 GT |
GDDR 2 |
128 bit |
512 MB |
3003 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4390 |
|
|
AMD HD 3470 |
GDDR 3 |
64 bit |
256 MB |
2951 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nVidia 9300M GS |
GDDR 3 |
64 bit |
256 MB |
2796 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2191 |
|
|
AMD HD 3650 |
GDDR 2 |
128 bit |
256 MB |
2754 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3302 |
|
|
AMD HD 3450 |
GDDR 2 |
64 bit |
256 MB |
2536 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1823 |
|
|
nVidia Quadro NVS 140 |
GDDR 3 |
128 bit |
256 MB |
2408 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1614 |
|
|
Intel X4500 HD |
Shared |
- |
|
1185 |
|
|
|
|
|
|
|
|
945 |
|
Grafik kartları hakkında bilgiler: Burada OpenGL için seçilen grafik kartları şu an Notebooklarda kullanılan modellerdir.
Benchmark listesi hakkında bilgiler: Burada ortaya çıkan sonuçların belirli bir konfigrasyon ile elde edildiğine lütfen dikkat edin. GPU'nun yanısıra bu sonuçlara CPU, bellek, sabit disk, ekran çözünürlüğü gibi etkenlerde etkilemektedir.
Benchmarklar hakkında bilgiler: Gerçekleştirilen benchmarklar grafik kartlarının OpenGL performansına dikkat etmeli ve DirectX ile karşılaştırma imkanı vermelidir. Cinench R10 testinde OpenGL Shaing ve 3D Mark06 testlerinde bu durum sentetik test olarak adlandırılmaktadır. Bu, testin sadece belli bir donanım için (bu durumda grafik kartı) yapıldığını belirtmekte ve performans değerlerini buna göre yansıtmaktadır. Sonuçlar bir puan tablosu içerisinde, en yüksek en iyidir şeklinde sıralanmıştır.
Kimin OpenGL optimize edilmiş grafik kartına ihtiyacı vardır?
Buna cevap verebilmek için 3 farklı noktaya değinmek gerekir:
1. Yazılım
Mit welchen Programmen arbeitet man/ wird man arbeiten und inwiefern bauen diese auf eine OpenGL-Funktionalität auf ? (Siehe auch die Software-Übersicht am Ende des Artikels)
Ne tür programlarla çalışıyorsunuz veya çalışacaksınız? OpenGL fonksiyonlarını kullanmanız gerekecek mi?
2. Sıklık
Ne sıklıkta OpenGL tabanlı programlar kullanmaktasınız ve günlük kullanımınızın ne kadarını oluşturmakta?
3. Kalite
Profesyonel kartlar bir çok yazılım için sertifikalandırılmış, test edilmiş ve garantilendirilmiştir. Bu yüzden kompatibilite, stabilite ve destek yönünden yüksek bir kaliteye sahiptirler.
Sonuç:
Endüstriel kullanıcılar çok sık bu tür grafik kartlarına ihtiyaç duyan programlarla çalıştıkları için, bu noktada stabil ve üretici desteği bakımından güçlü artılara sahip profesyonel kartlar her zaman avantajlı konumdalar.
Diğer kullanıcılar ise performans/fiyat analizi yapıp, ne tür bir kart kullanmaları gerektiğine kendileri karar vermeliler.
Yazılımlar
Aşağıdaki listede OpenGL uygulamarının bir kısmına göz atabilirsiniz:
CAD Computer Aided Design | AutoDesk AutoCAD AutoDesk Inventor AutoDesk Revit Bentley MicroStation Dassault CATIA V5 UGS I-DEAS 10 I-DEAS 11 UGS/PLM Unigraphics NX. NX2, NX3 UGS Solidedge PTC Pro/E 2001 Mechanica PTC Pro/E Wildfire Mechanica SolidWorks MSC.Patran SensAble CoCreate OneSpace Designer ICEM Surf PTC DV Mockup |
DCC Digital Content Creation
| Discreet 3DS MAX/Combustion Alias Maya Alias Studio Tools Avid SoftImage XSI/3D Avid Xpress Pro Adobe Premiere Adobe After Effects |
GIS Geo Informationssystem | ESRI ArcGIS 9.0 |
Öl/Gas | SMT Landmark/GeoGraphix EDS Roxar Schlumberger/Petrel |
Genelde her bir yazılım bir minimum sistem gereksinimi belirtir. Burada minimum noktalara dikkat ederek ne tür bir karta ve donanıma sahip olmanız gerektiğine karar verebilirsiniz.
Karar verirken notebook performansını etkileyebilecek diğer etmenleri unutmayın!
Folgende Punkte sollten bei der Auswahl des richtigen Notebooks zusätzlich zur Grafikkarte beurteilt und in Betracht gezogen werden. Dabei wird man auch oft entscheiden müssen welches Ausstattungsdetail man einem anderen bevorzugt, da nicht alles miteinander erhältlich oder kombinierbar ist.
Aşağıdaki noktalar doğru Notebook alırken hangi grafik kartını seçmeniz konusunda yardımcı olması için listelendi. Bu noktada karar vermeniz gereken ne tür bir ekipman ihtiyacınız olduğu. Çünkü bazı ekipmanları beraber kullanmanız mümkün değil.
1. Ekran Özellikleri
Büyüklük, Çözünürlük , Dış mekan kullanımı, Renk tayfı genişliği
2. Bağlantı olanakları (eSata, FW400, FW800, UMTS)
3. Donanım CPU, RAM, sabit diskler (adet, hız) / SSD
4. Güncelleme seçenekleri
Bu noktaların bir çoğu aynı zamanda mobilite içinde bir etmen. Bu yüzden her zaman kullanım alanına göre avantaj ve dezavantajları belirleyip hareket etmekte fayda var.